johny45

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Boh stál pri mojej smrteľnej posteli

 

     Boh stál pri mojej smrteľnej posteli. Neviem, prečo prišiel, ale nemal som naňho náladu.
 
Veď by sa mi ani nikto nemohol čudovať, chcel som v pokoji zomrieť, ale on tam prišiel a vedel som, že bude zase rozprávať tie jeho múdrosti a mňa to zase naštve.
 
Nechcel som byť nezdvorilý, ale povedal som mu, že neprišiel zrovna vhod.
 
“Nie? Ja si myslím, že som prišiel práve vhod.“ Oponoval.
 
Cítil som, že smrť je blízko a chcel som zomrieť v pokoji a nie počúvať tie jeho kecy, ktoré vo mne budú vyvolávať zase nové otázky. Tak strašne ma štval. A ten jeho posmešný výraz v tvári, keď tam tak stál v čiernych nohaviciach a tričku Damned...
 
Čo si ten frajer myslí? Tvári sa, že má na všetko odpoveď a pritom vie hovno. Mal som ho hneď niekam poslať. Frajerík, ktorý sa len predvádza.
 
„Načo si tu?“ Chcel som doňho zarýpať. „Prečo vlastne existuješ?“
„Pretože existujú ľudia. Zvieratá nepotrebujú boha. Potrebujú ho ľudia. Ľudia, ktorí ma vytvorili. Ja som súčasťou kolektívneho nevedomia, som dôsledkom kolektívneho nevedomia. Bezomňa by väčšina ľudí stratila zmysel života.“
 
„Ale Nietzche napísal, že si mŕtvy“ Chcel som ho ešte viac naštvať.
„Ach Nietzche, vraj skeptik...“ Na chvíľu sa akoby zamyslel. „A ty si si istý, že žijem? Že vôbec existujem? Si si istý, že ty žiješ?“   
 
Mal som rád Nietzcheho a trochu ma urazilo, ako si povzdychol pri jeho mene.
 
„Nietzche, ten náš skeptik bol ale v niečom naivný. Chcel, aby ľudia zabili svojho boha. Ľudia predsa nikdy nemôžu zabiť svojho boha.“ Pokračoval. „Nemôže existovať nadčlovek. Veď ani ty by si nedokázal zabiť svojho boha. Ani ty sa nemôžeš stať nadčlovekom.“
 
Veď ja som už skoro mŕtvy, čím by som sa už ja mohol stať, okrem hnijúceho odporného tela. Pomyslel som si sarkasticky a tá myšlienka vytvorila na mojej tvári mierny úsmev.
 
„Tu máš daj si.“ Natiahol ku mne ruku s cigaretovou krabičkou v ktorej bola jedna cigareta povytiahnutá.
Slušne, ale rezolútne som odmietol. V mojom stave som predsa nemohol fajčiť. Nie kvôli zdraviu veď som už dávno žiadne nemal, ale jednoducho som nemohol ani poriadne dýchať.
 
„A môžeš mi povedať,“ keď si už taký múdry, „čo bude po smrti?“
 
Boh sa začal smiať. „Vy ľudia. Tak strašne sa bojíte smrti. Tak dlho už existuje ľudstvo. Ako silno sa vyvinul jeho intelekt a stále si kladie túto otázku. Tak dlho hľadajú ľudia zmysel života a vždy sa dostali iba ku smrti. Žiť život len preto, aby si mohol zomrieť, to je dosť zvrátený zmysel života. Keby nebola smrť, nebol by som ani ja. Iba strach zo smrti živí v ľuďoch planú nádej v spasiteľa, ale niekoho, kto nad ním bdie. Ste smiešni.“
„A čo nebo?“ Skočil som mu do reči. „Existuje nebo a dostanem sa tam?“
 
„Nebo? Snáď by si nechcel ísť do neba? Veď nebo absolútne uráža život. So svojou beztvarou krásou, so svojou prázdnou spokojnosťou, so svojou absolútnou bezemočnosťou. Nebo si vytvorili ľudia, ktorí nenávidia život. Ktorí ním pohŕdajú a tým pohŕdaju aj sami sebou. Ktorý človek by chcel byť radšej v nebi, ako žiť? Áno, sú samozrejme aj takí, ale ty snáď k nim nepatríš. Nikdy si nepohŕdal životom, nech už ti priniesol čokoľvek. Nikto, kto miluje život, nechce ísť do neba.“
 
„A peklo?“ Ani ma odpoveď veľmi nezaujímala, ale chcel som sa spýtať, len aby reč nestála.
 
„Peklo si vymysleli tí istí ľudia, čo pohŕdajú životom, sebou a nakoniec aj druhými ľuďmi. Ale nakoniec peklo môžeš mať aj na zemi. Stačí sa len trocha okolo seba porozhliadnuť. Neviem, kto a prečo vymyslel prvý peklo. Ten človek asi nemal rád ľudí. Ale možno ho vytvoril ako alternatívu proti príliš nezmyselnému, príliš čistému a príliš prázdnemu nebu. V tom prípade to vlastne ani nebol až taký zlý nápad.“
 
„Hovoríš, že život je peklo. Tak prečo ho potom ale mám milovať?” Neveril som vlastným ušiam.
 
„Život je aj peklo, ale aj mnoho iných krásnych vecí. Život je všetko, čo si len dokážeš predstaviť. A navyše, život nieje dobrý, alebo zlý, iba je. A je to jediné, čo momentálne máš. Nemáš nič iné, takže ho treba brať taký, aký je a užívať si malé krásy života, ktoré prekonajú všetko nepríjemné a nie pomaly umierať a čakať na vykúpenie. Ži život a neotravuj smrť. Tá má dosť práce s inými, horúcejšími kandidátmi.“
 
Chcel som vtipne poznamenať, že on teraz otravuje mňa, ale radšej som to v tej chvíli nechal tak.
 
Ale prišla mi na um ešte jedna naliehavá otázka: „Kto vlastne si?“
 
„Dobrá otázka. Veľa ľudí rieši dilemu: či existujem, alebo nie, ale kto som a aký som, to veľa ľudí nezaujíma. A som veľmi rád, že si sa ma na to spýtal. Niesom ten všemohúci, milosrdný pomáhajúci boh, ktorého si môže každý kúpiť modlitbou. Mám vlastnosti všetkých ľudí, ktorých za ich vlastnosti trestám, ale mňa za ne nepotrestá nikto.
Som radosť, som smútok, som krása, som ohavnosť, som kráľ, som poddaný, som voňavý boháč, som smradľavý bezdomovec, som chorý zvrhlík, ktorý znásilňuje pre radosť, som kurva, ktorá sa nechá ponižovať za peniaze, som čo len chceš.
Občas si z ľudí robím srandu, občas im hádžem polená pod nohy, občas im zoberiem všetko, aby som mohol sledovať, ako budú reagovať a výborne sa na tomto cirkuse, ktorý sa volá svet, zabávam.
Ale bez teba by som tu nemohol byť. Keby si nebol ty, nebol by som ani ja. Ja som ty. Som tvoj obraz. Som tvoja otázka a zároveň tvoja odpoveď. Som tu preto, že si tu ty. Ty si ma vytvoril, ty ma môžeš aj zničiť.“
 
Keď to dopovedal, v momente som chytil do ruky nôž, ktorý som mal pripravený na nočnom stolíku vedľa postele na nakrájanie jablka a ranou do brucha som zabil boha. Už tu nebol. Už som ho nevidel, ani nepočul.
 
Už ma naozaj štval.
Ale v niečom mal predsa len pravdu.
 
Vstal som zo smrteľnej postele, uvaril som si čierny čaj a rozhodol som sa, že ešte budem chvíľu žiť.
 
Veď mám ešte veľa života pred sebou.
 
 
 
 
 

Poviedky | stály odkaz

Komentáre

  1. tvoj boh = ty?
    Takže podľa teba je Boh tvojím výtvorom? Asi áno, keď tvoj boh si ty. Môžeš byť naozaj čím chceš. A keďže si sám sebe bohom, nemyslím si, že by si skutočného Boha mohol vôbec poznať a vôbec o ňom písať na verejných miestach.
    publikované: 16.06.2005 20:55:52 | autor: coumaxmi (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. a čo
    Ježiš?
    On je podľa teba tiež len tvoj výmysel?
    publikované: 16.06.2005 22:09:49 | autor: Anjel (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. tie anjelove poznamky sa mi pacia! Po Jezisovi pride otazka na ducha svateho, ze?
    Aj Jezis by ti ponukol cigaretu, ved su rovnaki ;-}
    publikované: 17.06.2005 01:57:46 | autor: Mimi (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. manzel ma asi opusti
    moj manzel ma asi opusti. Cakam dieta a to je problem. Nie je totiz manzelove. Vstupil do mna duch svaty, asi 3 mesiace nazad a moj neveriaci manzel mi to neveri. Vyzera to fakt na rozvod. Boze, helfni mi, sak to bol tvoj napad s tym duchom svatym..
    publikované: 17.06.2005 06:37:34 | autor: Jana (e-mail, web, neautorizovaný)
  5. to jana
    to ma byt akoze "vtipne"?..
    publikované: 17.06.2005 07:17:34 | autor: pipina (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. nie vtipne, pravdive
    nie vtipne, pravdive
    publikované: 17.06.2005 07:38:58 | autor: Jana (e-mail, web, neautorizovaný)
  7. jasné
    keď chcete, môžete si robiť srandu (keď sa už na iné nezmôžete). Len vás chcem oboznámiť s maličkosťou, že tým nič nedosiahnete (keď sa budem kontrolovať, tak ani to, aby ste my pokazili deň). Takže tu len kľudne márnite čas svojimi duchaplnými príspevkami, keď sa vám chce...
    publikované: 17.06.2005 18:02:33 | autor: Anjel (e-mail, web, neautorizovaný)
  8. Vy blahoslaveni, len utocte na nas neveriacich...
    Myslim, ze vase reakcie su dost utocne na to, aby mohli byt reakciami ludi, ktori plne ziju vierou v boha...
    Boh je nieco ako kolektivne nevedomie. Je vytvorom ludi.
    coumaxmi, alebo anjel - vy ste videli skutocneho boha, ked tak o nom rozpravate? Co je to skutocny boh?
    Kazdy narod v historii si vytvaral skutocnych bohov na svoj obraz. V starom rime boli napriklad bohovia rovnako amoralni, ako samotni rimania, bol to ich obraz...atd.
    Ak by ste boli naozaj taki blahoslaveni, ze poznate skutocneho boha, nezili by ste tu medzi nami ludmi...
    Mimochodom, co napriklad Lilith, Adamova prva zena, ktora sa objavila uz v spisoch davno pred bibliou a ta vam ju zamlcala?
    Krestanstvo, viera, boh, je tvorene na obraz ludi, my ludia sme si to vytvorili pre seba, preto hovorim o obraze...
    V skutocnosti vobec neriesim existenciu boha, ale interakciu ludi s bohom...
    publikované: 17.06.2005 18:23:28 | autor: johny45 (e-mail, web, neautorizovaný)
  9. Johny :)
    Prepáč, ak sa ti to tak zdalo. V mojej reakcii nie je nič útočného...

    Myslím, že Biblia nám príbeh Adama a Evy rozpráva symbolicky. To znamená, že na počiatku pravdepodobne nebol stvorený len jeden človek. Veď stačí keď pomyslíš len na dedičné choroby, čo by z toho vyplývali.

    A nevrav, že si Boha vytvárame na vlastný obraz. Keby to bolo tak, tak by nebol dokonalý v láske, v odpúšťaní atď...
    publikované: 17.06.2005 18:29:08 | autor: Anjel (e-mail, web, neautorizovaný)
  10. Hmm...
    Nesúhlasím úplne s Tvojím komentárom, ale chápem Tvoje rozhorčenie. Verím v Boha a to, že Ty nie my teda vôbec neprekáža. Tažko mi je v tejto chvíli reagovať ako vnímam Boha a naboženstvo ja, no dúfam, že pokiaľ si otvorený tolerujúcej diskusii, tak sa k tomu raz dostaneme....
    publikované: 17.06.2005 18:31:13 | autor: Peťo (e-mail, web, neautorizovaný)
  11. Hmmm...
    Konecne jeden normalny pristup veriaceho cloveka, Peto. Ja absolutne respektujem tvoj nazor a tvoju vieru a jedine, co mi v krestanstve vadi, je niekedy jeho presadzovanie, je to katolicka cirkev ako institucia, nie samotna viera, aj ked ja ju nezdielam a som vzdy otvoreny akejkolvek diskusii...

    Anjel - To, ze je dokonaly v laske, odpustani a tak, je to len preto, ze potrebujeme vediet, ze aj ked spachame hriech, bude nam odpustene... Ved odpustit je najlahsie, nikto nechce niest nasledky za svoje ciny...

    publikované: 17.06.2005 19:02:35 | autor: johny45 (e-mail, web, neautorizovaný)
  12. Johny
    Odpustiť je najľahšie? A čo keby si mal odpustit manželke za neveru, či vrahovi?
    publikované: 17.06.2005 19:09:33 | autor: Anjel (e-mail, web, neautorizovaný)
  13. Anjel
    Nie, anjel, tak som to nemyslel, zle som sa vyjadril, najlahsie je odpustit sam sebe... Viem, ze aj na to budes mat urcite iny nazor a da sa o nom polemizovat, ale...:)
    publikované: 17.06.2005 19:48:34 | autor: johny45 (e-mail, web, neautorizovaný)
  14. Johny:)
    Nie, nemám iný názor. Súhlasím :)
    publikované: 17.06.2005 19:50:56 | autor: Anjel (e-mail, web, neautorizovaný)
  15. ja
    si tiez myslim, ze Zivot je vsetko co si len dokazes predstavit. A preto ma vobec neprekvapuje rozdielnost nazorov na Boha. Skor ma prekvapuje rozdelovanie ludi na veriacich a neveriacich :) Podla mna, neveriaci clovek neexistuje, kazdy veri v nieco, alebo v niekoho a podla toho aj zije svoj zivot.
    publikované: 18.06.2005 01:09:23 | autor: essence (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014